نخ دوخت (Sewing Thread) و خصوصیات آن

براي اتصال و دوخت تکه های پارچه به همدیگر می بایست از نخ دوخت مناسب استفاده شود زيرا که نخ هاي دوخت با خصوصیات نامناسب، كيفيت و استحکام کالای نهایی را پايين آورده و در دوام درزهاي دوخته شده اثر منفی مي گذارد.

نخ دوخت مناسب بايد داراي شرايط زیر باشد:

  • قطر يكنواخت

  • استحكام زياد

  • افزايش طول كم

  • مقاومت در برابر سايش

  • نداشتن گره در سطح نخ

  • ميزان پرز كم در سطح نخ

  • تعادل تاب

  • انعطاف پذيري

اهمیت یکنواختی قطر نخ دوخت:

قطر نخ بايد در سراسر طول آن يكسان باشد و ضخامت آن در هيج قسمت تغيير نكند (البته به جز نخ هایی که جنبه فانتزی دارند). تغيير قطر نخ در طول آن می تواند موجب مشکلات متعددی در درجه تنظيم نخ ماشین دوخت شود.

اهمیت استحکام نخ دوخت:

يك نخ دوخت مناسب بايد داراي استحكام كششي زياد باشد، تا در حين كار با ماشين دوخت نخ پاره نگردد و همچنین پس از دوخت، کالای نهایی دارای کیفیت مناسبی در برابر تنش ها و اعمال نیروها باشد.

اهمیت افزايش طول كم نخ دوخت:

در حين دوخت نيروهاي كششي که بر نخ وارد مي شوند می تواند سبب تغيير طول نخ و افزايش آن شود که این موضوع باعث اشكالات متعددی در انجام دوخت مي گردد.

اهمیت مقاومت در برابر سایش نخ دوخت:

در هنگام دوختن پارچه، نخ دوخت به دفعات زياد به درون پارچه وارد و از آن خارج مي شود و به همين دليل بايد نخ دوخت در برابر سايش مقاومت زيادی داشته باشد.

نداشتن گره در سطح نخ دوخت:

وجود گره در نخ دوخت سبب به هم زدن تنظيمات درجه نخ ماشين دوخت شده يا نخ در چشمي سوزن گير كرده و پاره مي شود.

میزان پرز در سطح نخ دوخت:

وجود پرز در سطح نخ می تواند سبب پارگی نخ در قسمت هاي مختلف عبور نخ از ماشين دوخت يا ايجاد بخيه هاي نامناسب گردد.

تعادل تاب در نخ دوخت:

در نخ دوخت، براي اينكه در هنگام دوخت تعادل ایجاد شود بايد مقدار تاب متناسب باشد. اگر تاب نخ دوخت كم باشد، در هنگام دوخت، رشته هاي نخ از هم باز شده و اگر تاب زياد باشد نخ به دور خود مي پيچد.

انعطاف پذيري در نخ دوخت:

نخ دوخت بايد داراي انعطاف پذيري مناسبي باشد تا به راحتي از چشمي سوزن عبور كرده و به راحتي با نخ ماسوره، شكل حلقوي دوخت را ايجاد كند.

انواع نخ دوخت:

نخ هاي دوخت هر كدام مناسب پارچه هاي خاصي مي باشند. جنس و نوع الياف، كلفتي و نازكي و جهت تاب نخ دوخت نیز جزو عوامل مهم و اثرگذار در انتخاب نوع نخ می باشد.
انواع نخ هاي دوخت عبارتند از: نخ دوخت پنبه ای؛ نخ دوخت نایلونی؛ نخ دوخت پلی استر؛ نخ دوخت فلزی؛ نخ دوخت پلی استر با روکش پنبه ای؛ نخ کوک؛ نخ پنبه ای مرسریزه شده؛ نخ نتابیده مخصوص ماشین دوخت سردوز.

انواع بسته بندی نخ دوخت:

نخ هاي دوخت در شكل و اندازه هاي مختلفي بسته بندي مي شوند كه متداول ترین آنها عبارتند از: قرقره؛ سیگارت؛ دوک سرمخروطی؛ دوک مخروطی و دوک های بزرگ.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست