آموزش و حل سوالات المپیاد فیزیک (مرحله اول)

در این صفحه به حل سوالات المپیاد فیزیک در مرحله اول پرداخته شده است. 

در این صفحه مطالب و سوالات المپیاد فیزیک مرحله اول؛ برای اولین بار در کشور بصورت کاملا تشریحی و در قالب فایل ویدیویی توسط استاد مهندس |نیما چند| از مدرسین برتر کنکور المپیاد در ایران توضیح داده شده است.

ویدیوهای موجود در این صفحه بصورت کاملا تفکیک شده در مباحث مختلف مانند مکانیک-سینماتیک؛ مکانیک-استاتیک؛ مکانیک-سنتیک؛ الکتریسیته ساکن و جاری؛ الکترومغناطیس؛ نورشناسی؛ ترمودینامیک؛ مکانیک سیالات؛ نجوم و … جهت رفاه حال دانش آموزان و دبیران عزیز قرار گرفته است.

 مطالعه سوالات این صفحه به کلیه دانش آموزان عزیزی که خود را برای مراحل مختلف المپیاد فیزیک آماده می نمایند پیشنهاد می شود. تمامی مطالب این صفحه بطور رایگان در اختیار مخاطبان عزیز قرار خواهد گرفت و انتشار مطالب قرار داده شده در این صفحه در فضای مجازی بلامانع است.

به امید سربلندی و سرافرازی دانش آموزان مستعد و پر تلاش ایران زمین.

(اولین المپیاد فیزیک ایران) صورت سوال: در شکل؛ میله همگن AB  به طول L  به حالت افقی و در وضع تعادل است. اگر وزن میله W  و فاصله تکیه‌گاه O  از نقطه A  برابر با یک چهارم طول میله باشد. وزنه F  برابر است با:

الف- 3W       ب- W        ج- 1/3W       د- 1/4W

(چهاردهمین المپیاد فیزیک ایران) صورت سوال. مطابق شکل؛ جسمی به جرم ۲ کیلوگرم تحت تاثیر ۷ نیروی مساوی که در یک صفحه واقعند در حالت تعادل قرار دارد. اندازه هر یک از نیروها ۱۰ نیوتن است. اگر نیروی F1 را ناگهان حذف کنیم؛ اندازه شتاب چند متر بر مجذور ثانیه خواهد شد؟

(دهمین المپیاد فیزیک ایران) سوال. مطابق شکل؛ داخل یک جعبه جسمی به جرم M و به فاصله L از یک انتهای آن قرار دارد. جعبه همراه با جسم درون آن با سرعت V به سمت فنری در حرکت است. انتهای آزاد فنر را قبل از برخورد جعبه با آن مبدا مختصات می گیریم. بعد از برخورد جعبه با فنر و بازگشت آن؛ جسم برای نخستین بار در نقطه ای به مختصات X با انتهای جعبه برخورد خواهد کرد. با چشم پوشی از کلیه اصطکاکها کدام گزینه درست است؟

الف- X=L/2      ب- X>L/2     ج- X<L/2

(دوازدهمین المپیاد فیزیک ایران) سوال. اتومبیلی روی یک مسیر افقی مارپیچ که در شکل نشان داده شده است حرکت می کند. اندازه سرعت اتومبیل ثابت است. شتاب اتومبیل در کدامیک از نقاط زیر بیشترین مقدار است؟

الف- A       ب- B        ج- C       د- D

(سیزدهمین المپیاد فیزیک ایران) سوال. در شکل زیر؛ ریسمان را در نقطه O نگه داشته ایم. وزنه M1 برابر ۱۰ نیوتن و وزنه M2 برابر ۲۰ نیوتن است. اندازه نیرویی که در نقطه O به ریسمان وارد کرده ایم تا دستگاه در حالت تعادل بماند چند نیوتن است؟ (از جرم ریسمان  و اصطکاک قرقره ها چشم پوشی می کنیم))

(سیزدهمین المپیاد فیزیک ایران) سوال. یک لوله آزمایش را مطابق شکل زیر در ظرف جیوه قرار می دهیم. در این حالت فاصله سطح جیوه درون لوله تا ته آن ۱۵ سانتی متر است. ته لوله را چند سانتی متر از سطح جیوه بالاتر ببریم تا سطح جیوه در لوله و ظرف یکی شود؟ (فشار هوای محیط ۷۵ سانتی متر جیوه است و دما و سطح جیوه ظرف را ثابت فرض می کنیم)

(دهمین المپیاد فیزیک ایران) سوال. دو صفحه رسانای موازی قائم را به اختلاف پتانسیل ثابتی وصل می کنیم. ذره ای به وزن W و بار +q را مطابق شکل میان دو صفحه رها می کنیم. کدامیک از شکل های زیر مسیر حرکت ذره را در فضای بین دو صفحه نشان می‌دهد؟

(دهمین المپیاد فیزیک ایران) سوال. مدار شکل زیر از یک باتری به نیروی محرکه E و مقاومت داخلی r و یک خازن تخت به مساحت صفحه A و فاصله d تشکیل شده است. دی الکتریک میان صفحه خازن با ثابت K یک ماده کاملا عایق نیست بلکه دارای مقاومت ویژه است. بار الکتریکی خازن چقدر است؟

(یازدهمین المپیاد فیزیک ایران) سوال. مطابق شکل زیر بار نقطه ای q درون یک پوسته کروی رسانای بدون بار قرار دارد. از طرف کره بر بار q:

الف- نیرویی وارد نمی شود.

ب- نیرویی در راستای شعاع و به سمت مرکز وارد می شود.

ج- نیرویی در راستای شعاع و به سمت خارج وارد می شود.

د- نیرویی در راستای عمود بر شعاع وارد می شود.

(سیزدهمین المپیاد فیزیک ایران) سوال. ارتفاع یک فانوس دریایی در کنار ساحل ۲۰ متر است. یک قایق کوچک از ساحل دور می شود. حداکثر فاصله قایق از فانوس دریایی چند کیلومتر باشد تا قایق ران بتواند آن را ببیند؟ (شعاع زمین ۶۴۰۰ کیلومتر است)

(یازدهمین المپیاد فیزیک ایران) سوال. درون لوله ای مطابق شکل زیر که در صفحه قائم وجود دارد مقداری آب می ریزیم. در قسمتی از لوله مقداری هوا گیر افتاده است. ارتفاع سطح آزاد آب در قسمت های مختلف لوله مطابق شکل است. کدامیک از گزینه های زیر الزاما درست است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست